S/y Melina: VENEEN ESITTELY | KUVAT
TEKNISET TIEDOT | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Pituus LOA | 13,39 m | |||||
Vesilinja | 10,80 m | |||||
Leveys | 3,97 m | |||||
Syväys | 2,10 m | |||||
Uppouma | 13 t | |||||
Kölipaino | 4,2 t | |||||
Isopurje | 43 m2 | |||||
Rullagenua | 56 m2 | |||||
Kutteripurje | 38 m2 | |||||
Maston korkeus | 18,15 m | |||||
Moottori | Yanmar 75 hv | |||||
Vesitankit | 600 l | |||||
Diesel | 370 l | |||||
EU kategoria | A | |||||
Suunnittelija | Leif Ängermark | |||||
Valmistaja | Malö Yachts Ab, 2002 |
S/y Melina
Alus on perinteinen pitkänmatkan purjehdukseen suunniteltu ja valmistettu vene. Suunnittelun tavoitteena ei ole ollut matkanteon nopeus vaan mukavuus. Tässä asiassa on jouduttu omiakin purjehdusperinteitä ja arvoja reivaamaan uuteen malliin. Edelliset vuosikymmenet tarjosivat erikokoisilla Finngulfeilla aina vauhdikasta, jopa sporttista menoa. Nyt on takana 5.000 merimailia uutta ajattelua merenkulusta. Ei se matkanteon helppouskaan ole hassummalta tuntunut. Luovikulman hyväksymiseen menee varmaan vielä hetki.
Perinteinen rakenne
Veneen runko on melko syvä, joka tekee isommassa aallokossa kulkemisen paljon pehmeämmäksi, tai edes vähemmän paukuttavaksi. Köli on pitkähkö eväköli vankkaan kölitaskuun liitettynä, joka tekee siitä vahvan konstruktion kolhuja ajatellen. Pitkä köliprofiili taas lisää suuntavakavuutta merellä, mutta tuo kankeutta satamaoperaatioihin. Ero nykyveneisiin on huima. Ne kääntyvät lähes paikallaan ympäri, mutta tämä huvialus tarvitsee muutaman veneenmitan.
Moottorin teho 75 hv on kohtuullinen suhteessa uppoumaan. Vauhdin tuottaa kolmilapainen taittolapapotkuri, joka liittyy moottoriin akselilla, joka kulkee runkotunnelissa. Tämä konstruktio on varmasti kaikkein turvallisin ajatellen vaikka valaskolaria, joka on yksi todellinen riski maailman merillä. Peräsimen edessä on vielä puoliskegi, joka ainakin jää jäljelle vaikka lapa lähtisi. Nämä alakerran rakenteet tekevät Melinasta turvallisen ja rauhallisesti etenevän jahdin, joka kestää kovaakin keliä varsin hienosti. Kolikon toinen puoli on tietysti keveät (2-4 m/s) tuulet, jolloin tämä paatti ei tarjoa erityistä purjehdusnautintoa.
Hyvässä suojassa
Malön erikoispiirre on erittäin suojaisa istuin- kaukalo, jossa ison skuutti kulkee vielä erillisen targakaaren päällä. Veneessä on kiinteä tuulilasi ja sen yhteyteen on integroitu uusi sprayhood – bimini – satamateltta – paketti. Kokonaisuus tarjoaa loistavan suojan kylmää ja sadetta vastaan. Goretex vaatteita tarvitaan vain kannella käydessä, tai laiturilla. Samalla se muodostaa tehokkaan aurinkosuojan – bibinin, joka on välttämätön lämpimillä vesillä. Pakettiin on tietysti tehty avattavia ikkunoita ja läppiä, jotta tuuletus toimii hyvin.
Purjeiden käsittely helppoa
Keulassa on kaksi Harkenin rullalaitetta. Etummaisessa on perinteinen rullagenua (56 m2) ja sisemmässä uusi kutterigenua (38 m2), joka suunniteltiin normaalia kutteripurjetta reilusti isommaksi, jotta se toimisi hyvänä luovipurjeena jo keskituulilla, ei vain kovan kelin käytössä. Yhden kauden kokemuksella voi todeta WB:n taas tehneen oivallisen tuotteen, joka toimii myös hyvänä parina genuan kanssa, kun keulaan nostetaan kaksi spinnupuomia ja molemmat keulapurjeet jalustetaan ”hanhensiiviksi” vetämään Melinaa eteenpäin. Tällöin isopurje lasketaan ja silti kokonaisneliöt ovat lähes samat kuin normaali genua + iso yhdistelmä. Etuna saadaan nopea reivausmahdollisuus myös platlenssillä ja vältetään ison vahinkojiippiriski.
Isopurje on harvinainen puomille rullautuva versio. Tanskalainen FurlerBoom on kehittänyt sinänsä yksinkertaisen mekanismin, jossa on yksi jatkuva köysi puomin sisällä olevalla rullalla ja toinen lenkki sitten pujotetaan vinssin ympärille. Sähköinen nostinvinssi tekee hommasta lastenleikkiä. Purje nostetaan nappia painamalla puolessa minuutissa ja sama takaperin purjeen laskussa. Purjeessa on viisi täyspitkää vaakalattaa ja normaali ahvenselkä takaliikissä. Purjeen muoto on leikattu hyvin litteäksi eikä alaliikkiä voi normaalisti säätää; se hinta helppoudesta pitää maksaa. Käyttökokemus on ollut lähinnä hämmentävä; miten helppoa, vaivatonta, nopeaa, turvallista! Miksei tämä järjestelmä ole yleistynyt, vaikka in-mast rullaisot ovat jo varsin yleisiä?
S/y Melina on vankka avomerivene, jonka ominta purjehdusaluetta ovat valtameret.
VENEEN KESKEISET VARUSTEET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Tuuliperäsin | Windpilot Pacific Plus II | |||||
Vedentekokone | Katadyn 160e Powersurvivor | |||||
Aurinkopaneelit | Kyocera 135 W, 2 x Sunset 90 W | |||||
Tuuligeneraattori | Air Breeze | |||||
Generaattori | Honda 10i + Mastervolt 12/40 | |||||
Invertteri | 1000 W ja 2 x 150 W | |||||
Navtex | Furuno NX-300 | |||||
GPS | Furuno GP-32, viisi muuta gps-vastaanotinta | |||||
Akkumonitori | Mastervolt BTM-III | |||||
Maasähkölaturi | Mastervolt CM 12/50-3 | |||||
Mittaristo | Raymarine ST 60 loki, kaiku, tuuli, kompassi ja 3 x multi | |||||
Tutka | Raymarine RD4 18D | |||||
Karttaplotteri | Raymarine C90W | |||||
Autopilot | Raymarine ST7001+, ST6001+, ST600R | |||||
VHF | Raymarine 230e x 2, antenni mastossa ja vara targakaaressa | |||||
Käsi VHF | Raymarine Ray 101 | |||||
Satellittipuhelin | Iridium 9505A x 2 | |||||
Perämoottori | Honda 4-t, 5 hv | |||||
Kumivene | Quicksilver 300 | |||||
Pelastuslautta | Viking Pro-Rescue 6 | |||||
Epirb | McMurdo G5 Smartfinder x 2 | |||||
Tietokoneet | Panasonic Toughbook CF-18, Fujitsu x 2, Acer x 1 | |||||
Navigointiohjelmat | C-Map Open CPN, Tsunamis | |||||
Sprayhood-bimini | EL-Tuote |